Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Maikel Peeters - WaarBenJij.nu Mole National Park - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Maikel Peeters - WaarBenJij.nu

Mole National Park

Door: Maikel

Blijf op de hoogte en volg Maikel

18 September 2011 | Ghana, Tamale

Hallo Allemaal,

Vanuit het zeer zonnige/stoffige/broeierige Tamale (Noord-Ghana) een verslagje van het afgelopen weekend.

Aangezien ik nog steeds leuke reacties krijg via de mail of hier blijf ik jullie maar doodgooien met allemaal sterke verhalen die voor de meeste van jullie toch niet te controleren zijn. Zo ook dit verhaal wat afgelopen vrijdag begon.

Na donderdagavond onze caloriën te hebben aangevuld met een heerlijke pizza zijn we vrijdag begonnen aan een erg lange reis richting Mole National Park.We hadden om 7 uur 's ochtends een luxe bus richting Tamale die daar om 1 uur in de middag aankwam, wat zelfs vroeger was dan gepland!! De weg was in een erg goede staat en met behulp van wat lezen en Ties zijn Playstation Portable met Fifa 2010 hebben we goed de tijd omgekregen (al weet ik niet of Kioa zich daar zo goed mee vermaakte).

In Tamale hebben we toen maar direct een hotel geregeld voor vanavond (zondag) aangezien we maandagochtend direct de bus naar Kumasi terug pakken. Vanuit Tamale hebben we de Metro-Mass bus richting Mole national park genomen die voor een luttele 4 cedi deze reis zou gaan volbrengen (we hadden gerekend op een taxi die 150 cedi zou rekenen, dus een financiële meevaller!).

Achteraf gezien zouden we graag geld bij deze reis uit krijgen aangezien de reis, waarvoor in onze gids al werd gewaarschuwd, moeizaam verliep. In een toeringcarbus uit de steentijd vertrokken we over de stoffige, hobbelige wegen richting Mole, en over een afstand van 120 kilometer hebben we uiteindelijk 4.5 uur gereisd. Gelukkig zat ik voor in de bus met een lokale gids die een oplichter bleek te zijn en een aardige meid uit Noorwegen die een jaar de wereldbol rond zou gaan. Door deze positie had ik minder last van de mensen die achter me zaten over te geven uit de ramen van de bus. Waarschijnlijk was dit het gevolg van de ermarmelijke rit in combinatie met de gedroogde vislucht die in de bus hing door de vele Ghanezen die genoten van hun diner.

Eenmaal aangekomen was het al donker en zijn we dan ook maar op tijd te bed gegaan in het Mole hotel om de volgende ochtend met goede moed te beginnen aan de vroege ochtendsafari van 7:00.

Voor een nationaal park is het mole absoluut niet toeristisch. Bij de safari waren hoogstens 15 mensen aanwezig. Wij Europeanen zouden een wonderschoon gebied als dit veel beter kunnen uitbuiten! Het gebied is in het droge seizoen een savanne, maar door de regenval was het nu flink begroeid met struiken en plassen water.

Het gezelschap tijdens de ochtendsafari die samen met ons kozen voor een jeepsafari bestond uit twee Nederlanders, Ina, een vrouw van 46 en Ed, een man van 63. Met beiden hebben we het weekend goed omgekregen. Daarnaast waren ook de 3 meiden uit Noorwegen van de partij. Helaas werd ons safarifeestje een beetje verpest door het regenseizoen. De hele ochtend regende het pijpestelen en na enkele beesten (Bavianen, Bushbock's, Kob antilopen en Wrattenzwijnen) te hebben gezien wilde onze chauffeur zich omkeren omdat de paden door het weer te slecht werden. Helaas kwam hij door zijn beperkte inschattingsvermogen hierdoor vast te zitten in de modder. Na veel geklungel met keien, een krik en de nodige manskracht hebben we dan eindelijk de Jeep vrij gekregen.

Na een heerlijk ontbijt zijn we in de middag, toen het op was geklaard te voet begonnen aan een tweede safari van 2 uur. Al met al was het prachtig om te zien, maar omdat het regenseizoen nog actief is zijn veel beesten niet afhankelijk van de grote waterpoelen die op loopafstand te bezichtigen waren. We hebben dan wel veel dieren gezien, maar hebben we onze wens om olifanten van dichtbij te kunnen zien niet in vervulling zien gaan.Vanuit het hotel hebben we ze wel op grotere afstand gezien, dus dit maakt het dan nog enigszins goed. De avond hebben we gevuld met een goed diner en enkele biertjes gezamelijk met Ed en Ina. Gezamelijk hebben we besloten om vanochtend nog niet met de bus om 4 uur 's ochtends te vertrekken (wie verzint die tijd ook!) maar om gezamelijk een taxi te pakken rond 12 uur zodat we nog een ochtendsafari mee konden gaan. Deze was vergelijkbaar met de middagsafari en opnieuw hebben we geen close encounter gehad met olifanten (helaas!). De terugreis was door de hevige regenval van zaterdag nog mogelijk slechter dan de heenreis en onderweg zijn we dan ook een bus tegengekomen die hopeloos vast zat in de modder. Gelukkig zijn we met de met 6 personenen gevulde nissan primera uit 1983 toch nog goed aangekomen.

Morgen zullen we vanuit Tamale weer vertrekken naar Kumasi zodat we dinsdag weer kunnen beginnen in de kliniek en op de school. Maar nu eerst nog iets belangrijks in tamale: het diner. We gaan weer voor de calorienbom aangezien we de komende dagen weer zonder moeten!

De groeten uit Tamale!

Maikel

Statistieken:
- Aantal brutale bavianen die het eten van tafel proberen te stelen: 5
- Kilogram geïnhaleerd stof onderweg: 3.5
- Afgelegde kilometers zonder close encounter met olifant: 45
- Algemene beoordeling mole national park: 9! (echt prachtig hoor!!

• 18 September 2011 - 18:27

Steffie:

Huh? Ik heij net al un reactie geplaatst mer steit dr volgens mig neet op. Dus heij kumte nog un kier:

Leuk die statistieken steeds haha;) Wel jammer det ge gin olifanten gezeen hebt, det zou wel echt sjiek zien geweest. Weem wit kumt ge ze nog wel un angere kier tege doa. Succes nog Maikel!

• 18 September 2011 - 18:29

Petra:

Hoi Maikel,

Met veel plezier jou avontuur gelezen, wat fijn dat je de natuur van zo dichtbij kunt proeven.
    Alleen jammer dat je de olifanten niet van dichtbij hebt kunnen waarnemen.
    Ik vind het fijn om jou verhalen te lezen.L
    Verder nog een paar leerzame weken, tot wederhoors.

Groetjes van Petra.

• 18 September 2011 - 18:51

Laura:

Ha broertje,
    Zo te horen een hele mooie ervaring de safari! Jammer van de olifanten maar ik heb op animal planet gezien dat als je te dichtbij komt dat ze dan sneller aanvallen.. dus misschien beter zo he ;)
    Verder nog veel plezier en geniet nog van de laatste weken!

Groetjes,
    je zusje

• 18 September 2011 - 20:10

Henk:

Hallo Maikel,
    Het is de eerste keer dat ik reageer, maar ik zit niet zo vaak achter de PC. Maar als ik die reisverslagen zo allemaal lees ben je toch een hele uitdaging aangegaan, maar ik denk dat je dat al wel wist voordat je naar Ghana vertrok. Maar by the way? Heb je al wat gehad aan de tips die Peter voor je had? Je weet wel wie ik bedoel, die man die je aan de telefoon had met zijn Ghanese vrouw. Ik hoor 't wel, maak er nog een mooie tijd van met jou maatjes en geniet met volle teugen van jullie stage. Het is toch een hele belevenis voor jou en je maatjes en een goede bagage voor de toekomst.
    Zorg goed voor jullie zelf en heel veel gezondheid.

Gr. Henk, Peetje en Roel.

• 22 September 2011 - 01:43

Leontien:

Schatje, ik mis jou! Nog 12 daagjes

xx

• 22 September 2011 - 16:14

Cleo:

Haa Maikel!

Wat un leuke verhalen zeg! Geniet dr mer van en tot over een paar weekjes alweer!

Groetjess

• 26 September 2011 - 17:15

Gillian:

Niet teveel fifa spelen met Ties he, anders win je straks nog eens van me!